×
×
خبرگزاری نیم نگاه ایران

سینمای ایران و چالش تنوع ژانر؛
انتخاب اول و دوم مخاطب، کمدی است

  • کد نوشته: 5119
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
  • 27 بازدید
  • ۰
  • به گزارش نیم نگاه ایران؛ محمدابراهیم عزیزی کارگردان فیلم سینمایی «بازی را بکش» درباره شکل‌گیری این فیلم، اوضاع کنونی سینما و کارهای بعدی خود توضیح داد.
    انتخاب اول و دوم مخاطب، کمدی است
  • محمدابراهیم عزیزی کارگردان فیلم سینمایی «بازی را بکش» درباره ساخت این فیلم گفت: پیش از ساخت این فیلم سینمایی، مدت‌ها فیلم کوتاه می‌ساختم و در حوزه تئاتر فعالیت می‌کردم. بعد از اتمام آخرین فیلم کوتاهی که کار کردیم، با خانم شیرمرد نویسنده پروژه که همسرم است تصمیم به ساخت اولین فیلم بلند خود آن هم به صورت تجربی گرفتیم. به این صورت که با کمک دوستان و همراهانی که همیشه همراه‌مان بودند و می‌گفتند هروقت تصمیم به ساخت فیلم بلند گرفتید، در کنارتان هستیم، فیلم خود را بسازیم.

    وی ادامه داد: ایده اولیه‌ای که به خانم شیرمرد دادم مربوط به ۱۵ دقیقه بین دو نیمه فوتبال و در رختکن تیم‌ها بود. همان ابتدا دیدیم که ایده‌ای است که می‌تواند یک فیلم کوتاه خوب از آب دربیاید. خانم شیرمرد بعد از پژوهش‌های فراوان روزی با یک ویدئو مربوط به مرگ یک بازیکن فوتبال در حین بازی پیش من آمد. فضایی که ایجاد شده بود، بسیار دردناک و دراماتیک بود. ایده را انتخاب کرده و در پی سوال و جواب‌هایی که انجام داده و پیش رفتیم به نتایجی رسیدیم که با خود گفتیم می‌توان روی این موضوع کار کرد.

    عزیزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در گفت‌وگو با سوره سینما افزود: پس از آن درباره تبانی و شرط‌ بندی هم تحقیق کردیم و متوجه شدیم که چقدر با بسامد زیادی وجود دارد. وقتی تمام فاکتورها را کنار هم گذاشتیم متوجه شدیم که احتمال قتل عمد در این سایت‌های شرط‌بندی هم وجود دارد. با این حساب به یک طرح و فیلمنامه منسجم رسیدیم و دیگر از حالت تجربی خارج شد. این فیلمنامه حرفی داشت که باید بیشتر دیده و شنیده می‌شد. به همین دلیل به سراغ یک تیم حرفه‌ای رفتیم و کار به سرانجام رسید.

    کارگردان فیلم سینمایی «بازی را بکش» مطرح کرد: هرچند افراد متعدد و متفاوتی به روش‌های مختلفی نظر خود درباره فیلم را به من گفته اند ولی تا به حال جایی ننشستم که چند تحلیلگر بیایند و بگویند مثلا این فیلم شایستگی این را داشت که به گونه‌ای دیگر دیده شود. هنوز چنین چیزی جا نیفتاده است که یک افرادی بیایند و بگویند که چه فیلم‌هایی شایسته بهتر و بیشتر دیده شدن هستند.

    محمدابراهیم عزیزی ادامه داد: قطعا اغلب سینمادارها و پخش‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند فیلم‌هایی را بیشتر اکران و به آن‌ها توجه کنند که حداقل به واسطه آن‌ها بتوانند هزینه‌های ابتدایی سینمای خود را تامین کنند. ازطرف دیگر امروزه انتخاب اول خانواده‌ها برای تماشای فیلم در سینماها، فیلم‌های کمدی است. اگر خانواده‌ای خیلی فیلم‌بین باشد و در یک هفته دوبار به تماشای فیلم بنشیند، انتخاب دوم آن‌ها هم کمدی خواهد بود. تازه اگر منتظر دیدن فیلم‌ها در نمایش خانگی و ماهواره نمانند.

    این کارگردان درباره نداشتن تنوع ژانر در سینمای ایران توضیح داد: در باکس آفیس سینمای دنیا انواع و اقسام فیلم‌ها وجود دارد. شما با هر سلیقه‌ای می‌توانید در بین چند فیلم انتخاب کرده و فیلم موردعلاقه خود را ببینید. ولی ما به غیر از درام، کمدی و جنگی چیزی نداریم و به عنوان فیلمساز چاره‌ای جز انتخاب بین این‌ دسته‌ها نداریم. شاید اگر فیلم‌های دیگری هم داشتیم به طور کلی داستان متفاوت‌تر میشد. این یک واقعیت است که ما تنوعی در ژانر نداریم.

    محمدابراهیم عزیزی در پایان گفت: دو سه طرح خوب آماده و فیلمنامه هم تهیه شده است. ولی اول باید از اکران و نمایش «بازی را بکش» فارغ شویم و بعد به سراغ آن‌ها خواهیم رفت. ولی در شرایطی که پرسش اولی که برای فیلم جدید از شما می‌پرسند این است که آیا کمدی است یا نه؟ نمی‌دانم شرایط به چه صورت پیش خواهد رفت.

    در خلاصه داستان این فیلم آمده است: موسی، از پیشکسوتان فوتبال، برادرش را در یک سانحه ورزشی از دست می‌دهد. او در مسیر کشف راز مرگ برادرش با حقایق عجیبی روبه‌رو می‌شود.

    کارگردان فیلم «بازی را بکش» محمدابراهیم عزیزی و تهیه‌کنندگی را مصطفی و محسن کیایی برعهده دارند. محسن کیایی در کنار بازیگران دیگری مثل هدی زین‌العابدین، محمد بحرانی، متین حیدری‌نیا و پوریا رحیمی سام در این فیلم بازی کرده است.

    سایر عوامل اصلی فیلم عبارتند از نویسندگان: لادن شیرمرد، محمدابراهیم عزیزی، ‌مدیر فیلمبرداری: حسن جلیلی، تدوین: نیما جعفری‌جوزانی، صدابردار: امیر نوبخت‌حقیقی، مدیر تولید: سجاد رحیمی، موسیقی: پیام آزادی، طراح جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظرفصیحی، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح گریم: عباس عباسی، طراح لباس: ثمین افتخاری، مدیر برنامه‌ریزی: امید جزینی، مدیر تبلیغات: میلاد کیایی و عکاسان: روزبه خسروی، محسن کرمانی‌. این فیلم فوتبالی محصول نوآر کارن فیلم است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *