به گزارش نیم نگاه ایران؛ نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه هدف از آموزش صرفاً گرفتن نمره و دریافت مدرک نیست، افزود: آموزش و پرورش باید با هدف توانمند ساختن انسان برای زندگی و جامعه اقدام به تربیت فرزندان این سرزمین کند این هدف آغازی برای توسعه یافتگی کشور خواهد بود.
فرشاد ابراهیم پور نورآبادی با اشاره به سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته، اظهار داشت: در بسیاری از کشورها که دارای نظام آموزشی پیشرو، مانند فنلاند، هلند یا حتی برخی ایالتهای آمریکا، نظام امتحانی بهگونهای طراحی شده که اساس آن ارزیابی مستمر، مشارکتی و مهارت محور است. در این کشورها، امتحانات نهایی یا وجود ندارد یا نقش بسیار کمی در سرنوشت تحصیلی دانشآموز دارند؛ به جای آن، تمرکز بر فرآیند یادگیری، پروژههای گروهی، تحلیل داده و کاربرد آموختهها در زندگی واقعی است. همین مسیر باعث شده تقلب به عنوان یک آسیب جدی مطرح نباشد، چون دانشآموز انگیزهای برای آن ندارد.
ادعای لو رفتن سؤالات امتحان نهایی باید به اثبات برسد
ابراهیمپور با بیان اینکه ادعای لو رفتن سؤالات امتحان نهایی باید به اثبات برسد، اظهار داشت: هر ساله پس از برگزاری امتحانات حساس، ادعاهایی درباره افشای سؤالات مطرح میشود، البته بخشی از این ادعاها ممکن است نادرست یا بزرگنمایی شده باشد، لذا ابتدا باید به طور دقیق و با مکانیسم راستی آزمایی شفاف به آن رسیدگی شود؛ اما اگر حتی یک مورد از این افشاگریها واقعاً اتفاق افتاده باشد، نشان دهنده خلأ جدی در حفاظت از اطلاعات امتحانی و ناتوانی ساختاری در برگزاری آزمونهای عادلانه است.
سکوت در برابر تقلب در امتحانات نهایی منجر به سلب اعتماد عمومی
وی در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه سکوت در برابر تقلب در امتحانات نهایی منجر به سلب اعتماد عمومی است؛ گفت: مسئولیت مستقیم این موضوع بر عهده وزارت آموزش و پرورش است؛ سکوت یا بیتفاوتی در برابر چنین مسائلی نه تنها اعتماد عمومی را تضعیف میکند، بلکه زمینهساز بیانگیزگی و بیعدالتی گسترده در نظام آموزشی میشود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید بازنگری بنیادین در نظام سنجش و پذیرش صورت پذیرد، اظهار داشت: بهجای تکیه بر آزمونهای نهایی پر ریسک، باید به سمت مدلهای چند بُعدیِ سنجش حرکت کنیم، همچنین کاهش نقش معدل و نمرات آزمونهای نهایی در کنکور در این تخلفات بی تاثیر نبوده است، تا زمانیکه سرنوشت ورود به دانشگاه بر دوش چند امتحان سنگین باشد، تقلب به عنوان واکنشی روانی به استرس و بیعدالتی باقی میماند.
استفاده از فناوری برای ایمنسازی آزمونها نقش موثری خواهد داشت
نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از فناوری برای ایمنسازی آزمونها نقش موثری خواهد داشت، اظهار داشت: هوش مصنوعی میتواند در طراحی سؤالات غیرقابل پیشبینی، تطبیقی و شخصیسازیشده نقشآفرین باشد؛ همچنین وزارتخانه باید سامانهای برای گزارش، پیگیری و اطلاعرسانی دقیق درباره اتفاقاتی مانند لو رفتن سؤالات فراهم کند.
ابراهیم پور در پایان خاطر نشان کرد: اگر دانشآموز بداند که برای رشد خود، و نه فقط برای عددی بهنام معدل، درس میخواند، و اگر بداند که عدالت آموزشی برقرار است، نهتنها تقلب نمیکند، بلکه خودجوش مطالبهگر یادگیری خواهد بود؛ ما باید چنین نظامی را بسازیم، نظامی که در آن یادگیری اصل است، نه ارزیابی اضطرابآور.
دیدگاهتان را بنویسید