×
×
خبرگزاری نیم نگاه ایران

جت مافوق صوت و سفر ۵۵ دقیقه ای از نیویورک به پاریس

  • کد نوشته: 5419
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
  • 2 بازدید
  • ۰
  • پس از آزمایش موفقیت‌آمیز یک استارتاپ تگزاسی که می‌تواند روزی مسافران را تنها در ۵۵ دقیقه از نیویورک به پاریس برساند، سفر با هواپیمای مافوق صوت به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.
    جت مافوق صوت و سفر  ۵۵ دقیقه ای از نیویورک به پاریس
  • به گزارش نیم نگاه ایران؛ شرکت ونوس آئرواسپیس اولین آزمایش جوی موتور موشک انفجاری چرخشی (RDRE) را در جهان به پایان رساند، یک سیستم پیشرانش پیشرفته که به جای احتراق ثابت، از انفجارهای چرخشی برای تولید نیروی رانش استفاده می‌کند.

    این آزمایش روز چهارشنبه، ۱۴ می، در پایگاه فضایی آمریکا در نیومکزیکو انجام شد، جایی که یک موشک کوچک مجهز به موتور جدید ساعت ۷:۳۷ صبح به وقت محلی از زمین بلند شد.

    ساسی داگلبی، مدیرعامل ونوس، گفت: «این لحظه‌ای است که پنج سال برای آن تلاش کرده‌ایم.»

    این شرکت قصد دارد از این موتور برای جت مافوق صوت آینده خود، استارگیزر، استفاده کند که انتظار می‌رود به سرعت ۴ ماخ (۳۰۶۹ مایل در ساعت)، چهار برابر سرعت صوت، برسد.

    در صورت تأیید برای سفر تجاری، این جت ۳۳ میلیون دلاری می‌تواند سفر ۳۶۲۵ مایلی بین نیویورک و پاریس را در کمتر از یک ساعت انجام دهد، تقریباً سه برابر سریع‌تر از کنکورد که با سرعت ۱۳۵۴ مایل در ساعت پرواز می‌کرد. پرواز فعلی حدود هشت ساعت طول می‌کشد.

    شرکت ونوس آئرواسپیس قصد دارد این هواپیما را در اوایل دهه ۲۰۳۰ پرتاب کند و قصد دارد تا ۱۲ مسافر را در هر پرواز حمل کند.

    در مقایسه با موتورهای موشک سنتی، RDREها راندمان و فشردگی بهبودیافته‌ای ارائه می‌دهند که آن‌ها را به ویژه برای کاربردهای پیشرفته هوافضا مناسب می‌کند.

    داگلبی گفت: «ما ثابت کرده‌ایم که این فناوری نه تنها در شبیه‌سازی‌ها یا آزمایشگاه، بلکه در هوا نیز کار می‌کند.»

    با این نقطه عطف، ما یک قدم به قابل دسترس، مقرون به صرفه و پایدار کردن پروازهای پرسرعت نزدیک‌تر شده‌ایم.

    موتور RDRE با نیروی رانش بالا که از دهه ۱۹۸۰ به صورت تئوری مطرح شده است، هرگز در یک آزمایش واقعی به پرواز درنیامده است.

    اندرو داگلبی، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری، گفت: «انفجار چرخشی، یک پیشرفت بلندمدت در عملکرد بوده است.

    موتور RDRE «ونوس» آخرین مراحل اما حیاتی را برای بهره‌برداری از مزایای نظری احتراق افزایش فشار حل کرد. ما موتوری ساخته‌ایم که نه تنها کار می‌کند، بلکه با اطمینان و کارایی کار می‌کند و این چیزی است که آن را مقیاس‌پذیر می‌کند.

    «این پایه‌ای است که ما به آن نیاز داریم که در ترکیب با یک رم‌جت، سیستم را از برخاستن تا پرواز پایدار مافوق صوت تکمیل می‌کند.»

    موتور RDRE ونوس همچنین برای کار با رم‌جت انفجاری تنفس هوای VDR2 منحصر به فرد این شرکت، یک سیستم پیشرانه پیشرفته، مهندسی شده است.

    این موتور از فناوری انفجار چرخشی برای دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا، احتمالاً ۵ ماخ، که پنج برابر سرعت صوت یا بیشتر است، استفاده می‌کند.

    این موتور به جای حمل اکسیژن مانند موشک، هوا را از جو به داخل می‌کشد.

    به جای سوختن آهسته، برای انتقال سریع هوا و سوخت از طریق موتور، به امواج ضربه‌ای مافوق صوت ناشی از انفجارها متکی است.

    به گزارش نیم نگاه ایران از العین؛ شرکت ونوس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این جفت‌سازی به هواپیما امکان می‌دهد از باند فرودگاه بلند شود و به سرعت‌های بالاتر از ۶ ماخ برسد و بدون نیاز به تقویت‌کننده‌های موشکی، کروز مافوق صوت را حفظ کند.»

    ونوس در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش کامل نیروی محرکه و ادغام این سیستم در خودرو است و به سمت هدف نهایی خود یعنی Stargazer M4، یک هواپیمای مسافربری قابل استفاده مجدد با سرعت ۴ ماخ، حرکت می‌کند.

    اگر استارگیزر به مرحله تولید برسد، اولین هواپیمای تجاری مسافربری خواهد بود که از زمان کنکورد سریع‌تر از سرعت صوت پرواز می‌کند.

    کنکورد که بیش از ۲۰ سال پیش بازنشسته شد، حداکثر در ارتفاع ۶۰ هزار پایی پرواز می‌کرد.

    طبق گفته Venus Aerospace، هواپیمای آینده آن‌ها نه تنها سریع‌تر خواهد بود، بلکه بالاتر نیز پرواز خواهد کرد. تا ارتفاع ۱۱۰ هزار پایی.

    درست مانند مسافران کنکورد تقریباً یک ربع قرن پیش، مسافران استارگیزر به اندازه کافی بالا خواهند رفت تا انحنای زمین را ببینند.

    در این حالت، افق به جای یک خط مستقیم، کمی منحنی است و معمولاً از ارتفاع ۵۰ هزار پایی دیده می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *