×
×
خبرگزاری نیم نگاه ایران

رضایی کوچی خبر داد
لزوم تحول ساختار حمل و نقل جاده ای

  • کد نوشته: 4466
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
  • 5 بازدید
  • ۰
  • رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت مشارکت رانندگان در تدوین قوانین حوزه حمل‌ونقل، تأکید کرد: در بحران‌ها، این قشر از جان و مال خود گذشتند، اما امروز با چالش‌های بیمه، سوخت و ناعدالتی در توزیع بار مواجه‌اند لذا در کمیسیون این موضوعات را با جدیت پیگیری می‌کنیم.
    لزوم تحول ساختار حمل و نقل جاده ای
  • به گزارش نیم نگاه ایران، محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۴ خردادماه) در نشست با انجمن صنفی کامیون‌داران که با هدف بررسی چالش‌های اخیر این صنف برگزار شد، گفت: بارها با رانندگان در ارتباط بودیم و در جلسات کمیسیون، مسائل آنان را پیگیری کردیم. به‌خوبی با نگاه این قشر به مسائل حمل‌ونقل آشنا هستم.

    وی با انتقاد از غیبت نمایندگان صنف رانندگان در فرآیند تدوین قوانین حوزه حمل‌ونقل افزود: وقتی قانونی نوشته می‌شود، باید جامعه هدف در شکل‌گیری آن حضور داشته باشد. اگر راننده در تدوین قانون نباشد، آن قانون برای آنها قابل استفاده نیست.

    مصرف سوخت و بیمه، دو بحران اصلی رانندگان

    وی با اشاره به ضرورت به‌روز رسانی الگوی پیمایش و مصرف سوخت، گفت: نمی‌توان برای کامیون ۱۵ یا ۲۰ ساله همان مصرف سوخت یک کامیون ۵ ساله را لحاظ کرد. باید نظام پیمایش و مصرف را واقع‌بینانه و به‌روز تدوین کنیم.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین بیمه تأمین اجتماعی را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنف دانست و گفت: افزایش ۲ میلیون تومانی در حق بیمه برای راننده‌ای که ماهانه ۱۵ میلیون درآمد دارد، معادل بیش از ۲۰ درصد حقوقش است. این عادلانه نیست. باید سهم بیمه بر اساس درصدی از درآمد واقعی و نه یک عدد ثابت باشد.

    به گزارش خانه ملت، وی هشدار داد:راننده اگر حتی یک روز اعتصاب کند، هزاران میلیارد خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود. دشمنان کشور در کمین‌اند و یکی از اهدافشان جامعه رانندگان است چون این قشر، نقش استراتژیکی در تأمین سوخت و کالا دارد.

    رضایی‌کوچی همچنین به ناعادلانه بودن سیستم توزیع بار اشاره کرد و گفت: وقتی یک راننده پس از تخلیه بار، بار جدید دریافت نمی‌کند، باید مسیر برگشت را خالی طی کند؛ این یعنی اتلاف سوخت، استهلاک بیشتر و فشار مضاعفی که به راننده وارد میشود.

    وی افزود: باید سامانه‌ای طراحی شود که راننده بلافاصله پس از تخلیه، بار جدید دریافت کند. عدالت در توزیع بار باید به‌عنوان یک اصل در اصلاح ساختار حمل‌ونقل دیده شود.

    رضایی‌کوچی همچنین با انتقاد از تأخیر در پرداخت هزینه بارها از سوی برخی نهادها، گفت: وقتی وزارتخانه‌ای سه ماه بعد هزینه راننده را پرداخت می‌کند، عملاً معیشت او را نابود کرده است. اگر کسی در یک روز حدود ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند ولی ماه‌ها حقوق راننده را نمی‌دهد، باید با او با اشد مجازات برخورد شود.

    در پایان این نشست، مقرر شد موضوعات اصلی شامل تکمیل سامانه حمل بار، پرداخت خسارت تاخیر در بارگیری بار‌ها، توزیع عادلانه سوخت متناسب با پیمایش و اصلاح حق بیمه رانندگان، و همچنین جلوگیری فعالیت بین جاده‌ای تاکسی‌ها و ناوگان حمل بارهای اینترنتی در کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای توسط آقای شریعتی اندراتی پیگیری شود.

    همچنین جلسه‌ای ظهر امروز با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای بررسی بیشتر موضوعات برگزار و از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست مذکور لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار می‌دهد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *