×
×
خبرگزاری نیم نگاه ایران

هم‌افزایی شهرداری شیراز و دانشگاه صنعتی شریف در توسعه حمل‌ونقل کلان‌شهر شیراز

  • کد نوشته: 5954
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
  • 2 بازدید
  • ۰
  • هادی شه‌دوست شیرازی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: همکاری‌های مشترک علمی، مطالعاتی و اجرایی میان شهرداری شیراز و دانشگاه صنعتی شریف با هدف ارتقای سطح خدمات حمل‌ونقل عمومی، توسعه زیرساخت‌های هوشمند شهری و معماری تخصصی ایستگاه‌های مترو در شیراز آغاز شده است.
    هم‌افزایی شهرداری شیراز و دانشگاه صنعتی شریف در توسعه حمل‌ونقل کلان‌شهر شیراز
  • به گزارش نیم نگاه ایران؛ هادی شه‌دوست شیرازی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، از آغاز همکاری‌های مشترک علمی، مطالعاتی و اجرایی با دانشگاه صنعتی شریف در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری خبر داد و گفت: این همکاری در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات حمل‌ونقل عمومی، توسعه زیرساخت‌های هوشمند شهری و معماری تخصصی ایستگاه‌های مترو در شیراز آغاز شده است.

    وی با اعلام آمادگی کامل این معاونت برای بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: در قالب این تعاملات، سرفصل‌های متعددی در زمینه مطالعات تفصیلی، طراحی معماری داخلی ایستگاه‌های مترو با رویکرد بومی و استانداردهای جهانی، و همچنین بهره‌برداری از فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی، پردازش تصویر و تحلیل داده‌های ترافیکی، تعریف شده است.

    شه‌دوست شیرازی با اشاره به همکاری در زمینه طراحی داخلی ایستگاه‌های مترو خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با کمک متخصصان دانشگاه شریف، طراحی ایستگاه‌ها را به‌گونه‌ای انجام دهیم که هم‌راستا با فرهنگ ایرانی و استانداردهای بین‌المللی باشد و همچنین پاسخگوی نیازهای واقعی مردم در حوزه ایمنی، دسترسی، آسایش و زیبایی‌شناسی باشد.

    معاون شهردار شیراز یکی از مهم‌ترین محورهای همکاری با دانشگاه صنعتی شریف را بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در عرصه مدیریت ترافیک شهری عنوان کرد و گفت: در قالب این همکاری، استفاده از هوش مصنوعی، پردازش تصویر و تحلیل داده‌های استخراج‌شده از دوربین‌های نظارتی شهر در دستور کار قرار گرفته است.

    شه‌دوست شیرازی بیان کرد: هدف از این اقدامات، هوشمندسازی تقاطع‌ها، بهینه‌سازی زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی، تحلیل الگوهای تردد، و در نهایت، ارتقای کارایی شبکه ترافیکی شیراز است.

    وی افزود: با تکیه بر داده‌محوری و تصمیم‌گیری بر اساس تحلیل‌های واقعی، می‌توان از شیوه‌های سنتی فاصله گرفت و به سمت یک سیستم پویا، پیش‌بینی‌پذیر و واکنش‌گرا در مدیریت ترافیک حرکت کرد؛ سیستمی که با رصد لحظه‌ای شرایط ترافیکی، امکان مدیریت سریع‌تر و دقیق‌تر ترافیک شهری را فراهم می‌سازد.

    معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین تصریح کرد: توسعه پایدار حمل‌ونقل شهری نیازمند پیوند عمیق و هدفمند بین علم و اجراست. ما در شهرداری شیراز تلاش داریم با همکاری نخبگان دانشگاهی، ادبیاتی مشترک میان علم، اجرا و مدیریت شهری ایجاد کنیم تا خروجی این تعامل، به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و دستیابی به شاخص‌های شهر هوشمند منجر شود.

    یوسف شفاهی، عضو هیئت علمی گروه حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی شریف، نیز ضمن تاکید بر همکاری و هم‌افزایی با شهرداری شیراز با انتقاد از رویکرد صرفاً نظری در برخی طرح‌های گذشته تأکید کرد: مطالعاتی که صرفاً ماهیت کتابخانه‌ای دارند، فاقد اثربخشی اجرایی هستند و با اهداف تعریف‌شده مدیریت شهری هم‌راستا نیستند. ما معتقدیم که مطالعه باید مقدمه‌ای بر اقدام عملی باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *